vrijdag 24 juli 2015

Die eenzame auto...

Nog maar een paar dagen weer aan het bloggen en nu stuurt Frans Droog (toch niet de minste!) mij op Twitter al een uitdaging om mee te doen aan #blimageNL.

Omdat ik uitdagingen nooit uit de weg ga - sterker nog - omdat uitdagingen zijn wat voor mij het vak zo leuk maakt is hier dan mijn blog.

Ik mocht kiezen uit vier afbeeldingen, maar onderstaande afbeelding was voor mij het meest herkenbaar. 


De nieuwe CAO gaat in per 1 augustus. Er is inmiddels al heel veel over gezegd en geschreven, en wat ik voorbij zie komen is vrijwel altijd negatief. Ik heb met name al veel voorbij zien en horen komen over het verplicht terug moeten komen op een aantal lesvrije dagen. Het beeld bij velen is dat er vrije dagen worden afgepakt. Wat mij betreft wordt daar echter een denkfout gemaakt. 
Ik denk dat we allemaal wel heel vaak de gesprekken hebben gevoerd met mensen die zelf niet in het onderwijs zitten en die denken dat we in de zomer zes weken vrij hebben en ook de rest van het jaar niet zoveel doen... Wie de moed nog niet verloren heeft gaat het gesprek aan en benoemt dat je in een lesweek juist veel meer uur maakt dan iemand met een kantoorbaan en dat je in de zomervakantie ook echt niet zes weken lang niets doet. Hoe je de verdeling maakt is wisselend, maar de meesten van ons zijn in de vakantie toch echt een aantal dagen bezig voor school. Ik heb in de eerste week nog een dag op school 'gerommeld', ik heb nog wat openstaande plannen geĆ«valueerd en ga zo maar door. Kleine klusjes, maar bij elkaar toch wel twee dagen werk denk ik. Tussendoor doe ik nu wat kleine dingen als ik er zin in heb, gewoon omdat het zo lekker is om zonder druk erachter te werken en het gewoon weg te leggen als je geen zin meer hebt omdat buiten de zon schijnt. De laatste week heb ik echt voor school gereserveerd. Het inruimen van mijn lokaal, het vooruit kopiĆ«ren van werkbladen, het schrijven van de nieuwe plannen, het maken van roosters, het updaten van de klassenmap en ga zo maar door. Vrijwel iedereen in het onderwijs maakt in de 'vakantie' tijd vrij om dit soort klussen te doen. Op sommige scholen is het altijd al verplicht om dit een aantal dagen op school te doen, op andere scholen is het helemaal aan de leerkrachten zelf, als je maar op maandag kunt starten met je nieuwe schooljaar. 
Dit hebben we altijd al gebruikt om te weerleggen dat we zes weken vrij zouden hebben. Maar waarom maken leerkrachten dan nu zelf ook deze denkfout?

Ik denk dat het vooral te maken heeft met het moeten... leerkrachten zijn gewend aan vrijheid en voor velen voelen al die losse uurtjes die ze her en der maken in een vakantie blijkbaar als minder bedreigend dan een aantal verplichte dagen. Zelf hoop ik juist dat deze nieuwe regeling gaat zorgen dat mijn auto niet die enige eenzame auto gaat zijn. Het lijkt me goed om tijdens zulke dagen met elkaar te zorgen dat alles klaar is voor een nieuw schooljaar. Of het nu gaat om het klaarmaken van je lokaal, het op orde hebben van je plannen of het samen verdiepen in de nieuwe methode die dat jaar gebruikt gaat worden. Het nieuwe schooljaar begint op maandagochtend en dan moeten we er met elkaar klaar voor zijn. Daarom gaan we nu stoppen met het klagen en gaan we weer doen waar we al die weken voor betaald worden: goed onderwijs voorbereiden, geven en evalueren.

1 opmerking: